2017: het jaar van de frikandel!

Ahhhh december, met je lijstjes en terugblikken. Maar over één ding hoorde je de media in 2017 niet: de onstuitbare opmars van de frikandel. Tijd voor data!

 

De frikandel. Nederlands populairste snack. Hij bestaat voornamelijk uit separatorvlees en is daardoor lekker goedkoop. Door de langwerpige vorm is ie ook nog eens binnen de kotste keren gaar. De frikandel speciaal, frikandel oorlog en de waterfiets zijn al jaren de peilers van de frikandellenindustrie, maar de frikandel kan zó veel méér!

Innovaties

In 2017 bleek pas echt hoe veelzijdig de frikandel kan zijn. Na innovaties als de ‘frikandel xxl’ en natuurlijk de bekende en populaire Nijmeegse ‘discodel’ (jullie dronken studenten eten ook echt alles, gatver), was 2017 het jaar van de krokodel, Sinterdel, maar ook van de frikandellenpannenkoek, frikandellenvlaai, frikandellenoliebol en de kerstdel (ook wel bekend als de kerstboomfrikandel).

Ook de Keuringsdienst van Waarde stond onlangs bij de hipste snack stil. Volgens het televisieprogramma verorberen Nederlanders jaarlijks 400 miljoen van die langwerpige vleesstaven.

Frikandellenhit

Maar we innoveren er dus ook steeds meer mee. Dé grote frikandellenhit dit jaar was de frikandellenvlaai. Google Trends houdt precies bij hoe veel we hebben gezocht naar frikandellen-gerelateerde zaken. De opmars van de frikandellenvlaai (een eenmalige actie van supermarktketen Aldi) is in 2017 duidelijk zichtbaar. Recentere innovaties, zoals de frikandellenoliebol van Omroep Gelderlands jeugdplatform Straatkonijnen, lijken nog weinig populair.

Zoekopdrachten zijn een redelijke indicatie voor de populariteit van een product en dat geldt ook voor Neerlands favoriete vleessnack. We googlen steeds vaker naar frikandellen, zo blijkt uit data.

De discodel
De discodel; een frikandel met mayonnaise en discodip. Foto: Wikipedia

Discodel vooral populair onder student

De Nijmeegse discodel lijkt zijn piek te hebben gehad in 2016 en was volgens Google vooral populair in provincies met relatief veel studenten als Gelderland en Groningen.

Frikandellenvlaai

De vlaai-variant (met currysaus) haalde het landelijke nieuws, maar bleek (verrassing!) vooral populair in Limburg en Noord-Brabant. Groningen moest duidelijk niets van de actie weten.

What’s next?

Een ding lijkt duidelijk: de opmars van de frikandel is anno 2017 niet meer te stoppen. En daarom roep ik 2017 uit tot ‘Het jaar van de frikandel’!

 

2 gedachten over “2017: het jaar van de frikandel!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.